Statystycznie rzecz biorąc - profesjonalna analiza danych

Moda

W branży modowej dominują przedsiębiorstwa prywatne oraz małe firmy, które stanowią 85% wszystkich podmiotów zajmujących się modą.

Powołując się na dostępne dane autorzy raportu podają, że w 2017 roku 57% Polaków dokonało zakupów w sieci. 73% z klientów kupiło właśnie odzież. W perspektywie kolejnych lat analitycy prognozują przeniesienie zakupów ze sklepów stacjonarnych do sieci. W zawiązku z tym konieczne jest zaangażowanie firm w rozwój technologii wspierających handel poprzez urządzenia mobilne oraz media społecznościowe. Oprócz zmiany kanałów sprzedaży konieczny jest również rozwój procesu produkcji poprzez jej automatyzację i robotyzację.

Moda – rodzimy rynek?

Autorzy raportu wskazują na zagrożenie rodzimego przemysłu modowego poprzez gospodarkę chińską. Dlatego podkreśla się znaczenie specjalizacji w produkcji odzieży, np.: produkowanie odzieży roboczej, korporacyjnej czy sportowej. Dużą rolę może też odgrywać opracowywanie nowych tkanin. Jednak proces ten wymaga współpracy przedsiębiorców z uczelniami, która niestety jest nieuregulowana.

W najbliższych latach prognozuje się trend do produkowania odzieży bez wykorzystywania chemikaliów i pestycydów. Kolejna rzecz to zmniejszenie ilości wody wykorzystywanej w procesie produkcji, a także wykorzystywanie odzieży już istniejącej.

Z wyników badań nad modą Polaków wynika, że niemal połowa interesuje się nią (46%), a niezainteresowanych jest 42%.

Polacy czerpią inspirację głównie ze stron internetowych firm odzieżowych (48%), portali i magazynów poświęconych modzie (34%) oraz reklam (28%).

Na jakie elementy garderoby najczęściej zwracają uwagę Polacy?

Są to przede wszystkim buty (40% badanych przyznało ważność tej części garderoby 5 punktów – najwyższą ocenę – na skali od 1 do 5), następnie kurtki, marynarki, płaszcze (33%), spodnie (32%) oraz koszule, bluzki, topy (30%).

Najczęściej kupowana jest odzież i bielizna – raz na 2-3 miesiące (odpowiednio 32% oraz 36%). Raz na pół roku kupowane jest obuwie (41%), a akcesoria i dodatki raz na rok (36%). Rzadziej niż raz w roku kupowane są torebki i portfele (43%) oraz biżuteria i zegarki (52%). Biżuterii lub/i zegarków nie kupuje w ogóle 16% badanych.

Polacy nie przeznaczają jednak dużych kwot na ubrania, najczęściej są to kwoty wynoszące do 10% miesięcznych zarobków (46%).

Badanie zrealizowano w październiku 2018 roku i w ciągu ostatnich 6 miesięcy połowa badanych kupiła ubrania, buty lub dodatki przez Internet (50%). Robiąc zakupy w ten sposób badani kierowali się przede wszystkim możliwością zaoszczędzenia (62%) oraz łatwością dokonywania zakupów (60%). Osoby, które nie kupiły rzeczy (odzieży lub dodatków) przez Internet utrzymują, że chcą przymierzyć, zobaczyć towar przed zakupem (79%), chcą sprawdzić jakoś produktów (48%), a zakupy lub zwroty w sklepie stacjonarnym są wygodniejsze (30%). Na brak zaufania do sprzedawców internetowych zwraca uwagę 13% ankietowanych.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że zdecydowana większość badanych nigdy nie korzystała z funkcjonalności, jakie dają nowoczesne technologie 970%), aby zdecydować o zakupie produktu przez Internet, są to: cyfrowe lustro (3% korzystało), wirtualny stylista (3%), internetowa przymierzalnia (3%), samodzielne zaprojektowanie lub personalizacja butów (3%), wirtualna rzeczywistość lub okulary VR (1%)

Źródło: KPMG Rynek mody w Polsce

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.